پوشش فلزات بابایی

آبکاری فلزات

پوشش فلزات بابایی

آبکاری فلزات

  • ۰
  • ۰

به منظور آشنایی با قطعه سازی الکترولیتی (Electroforming) بهتر است ابتدا بدانید که این روش با آبکاری الکتریکی متفاوت است. جالب است بدانید که هر دوی این روش ها از طریق فرآیند الکترود سازی صورت می پذیرند. در حالت کلی تر می توان گفت که در طی این فرآیند رسوب فلز بر سطح یک جسم هادی اعمال می گردد. قطعات آند و کاتد موجود در این روش در حمامی الکترولیتی حاوی نمک و فلز صفحه شناور می شوند. سپس جریانی الکتریکی و مستقیم از محلول مذکور عبور کرده و موجبات انتقال یون های فلزی به سطح کاتد را فراهم می سازد. بدین ترتیب آبکاری فلز انجام می شود.

قطعه سازی الکترولیتی روش فرم دادن به فلز از طریق قراردهی فلز به وسیله الکترود بر سطح قطعه مورد نظر می باشد. توجه داشته باشید حمامی که به منظور قراردهی فلزاتی همچون نیکل، طلا و مس مورد استفاده قرار می گیرد، بر روی سطح الگو رسانا (مندرل) است.

در صنعت آبکاری در این نوع قطعه سازی امکان تعیین ضخامت لایه ایجاد شده بر روی سطح مورد نظر از جانب مشتری وجود دارد. مندرل نام مدلی است که به فلزات ساخته شده به این روش اطلاق می گردد. مندرل را که از مناطق هادی و غیر هادی ساخته می شود، پس از انجام فرآیند آبکاری حذف می کنند. لازم به ذکر است که فلز فقط در مناطق هادی ذخیره شده و حذف آن از مندرل به سهولت رخ می دهد. بدین ترتیب محصولی مستقل با شکلی دلخواه با سوراخ، با فرج و یا هر شکلی که مشتری تمایل داشته باشد، ساخته می شود.

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که تفاوت آبکاری الکتریکی و قطعه سازی الکترولیتی چیست؟

جالب است بدانید که در آبکاری الکتریکی، فلز مورد نظر با رسوب بر سطح قطعه و تبدیل به پوشش به بخشی از محصول به دست آمده مبدل می گردد. اما در قطعه سازی الکترولیتی (Electroforming) مندرل از محصول نهایی جدا شده و حذف می شود. پس از حذف مندرل، جسم باقی مانده را با به کارگیری فرآیند الکترود سازی تولید می کنند. گاهی پس از انجام این کار سطح مورد نظر را به منظور بهبود مقاومت در برابر شرایطی نظیر خوردگی و پوسیدگی و همچنین با هدف زیبایی پوشش دهی و یا به عبارت دیگر آبکاری می کنند.

قطعه سازی الکترولیتی (Electroforming)

قطعه سازی الکترولیتی (Electroforming)

روش های انجام فرآیند قطعه سازی الکترولیتی

قطعه سازی الکترولیتی (Electroforming) که از آن تحت عنوان الکترو فرمینگ نیز یاد می شود، با به کارگیری یک حمام الکترولیت به منظور نشاندن فلزات شکل پذیری نظیر نیکل با استفاده از الکتریک بر روی سطوحی دارای طرح و رسانا همچون استیل ضد زنگ صورت می پذیرد. پس از این که رسوب ایجاد شده بر روی سطح مورد نظر به ضخامت کافی و مد نظر رسید، الکتروفرم اصلی را از لایه پیشین جداسازی می نمایند. این روش موجبات تکثیر دارای کیفیت قابل قبول از قطعه پایه را فراهم نموده و امکان تولید با کیفیت در عین هزینه های واحد بسیار پایین، تکرار پذیری زیاد و عملیات کنترل قابل قبول و در سطح عالی را میسر می سازد.

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، در این روش آند فلزی به صورت یونی در محلول الکترولیت حل و سپس بر روی کاتد که در این جا مندرل نامیده می شود، رسوب می نماید. پس از این که ضخامت لایه به حد دلخواه و قابل قبول رسید، به جداسازی رسوب از سطح مندرل پرداخته و پس از آن به صورت قطعه ای مستقل مورد استفاده قرار می گیرد. غالبا این روش را زمانی مورد استفاده قرار می دهند که امکان تولید قطعات فلزی با به کارگیری روش های اعمال کار مکانیکی وجود نداشته باشد.

تکنولوژی انجام قطعه سازی الکترولیتی

همان گونه که قبل تر گفتیم، قطعه سازی الکترولیتی (Electroforming) با به کارگیری حمامی الکترولیت و استفاده از الکتریک صورت می پذیرد.

کاربرد قطعه سازی الکترولیتی

این روش پوشش فلزات را غالبا به منظور انجام کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می دهند. یکی از اساسی ترین کاربردهای این نوع قطعه سازی ساخت جواهرات و کارهای تزیینی است.

آبکاری الکتریکی

آبکاری الکتریکی – پوشش فلزات بابایی

مزایا و معایب

یکی از اصلی ترین مزایای این روش آبکاری فلزات تکثیر یک میکرومتری شکل خارجی مندرل می باشد. این روش در صورتی که قطعه مورد نظر تلرانس بسیار دقیقی داشته و دارای پیچیدگی و وزن پایین باشد، موثر تر از سایر روش های شکل دهی به قطعات فلزی نظیر ریخته گری، ماشین کاری و… می باشد.

فلزات به دست آمده از این روش بسیار خالص بوده و در مقایسه با فلزات گل نرده ای شکل خواص برتری دارند، علت این امر نیز ساختار کریستالی تصفیه شده آن می باشد. همچنین با به کارگیری روش قطعه سازی الکترولیتی  (Electroforming) می توان طیف بسیار گسترده و گوناگونی از اشکال و ابعاد را تولید کرد. از دیگر مزایای مهم این روش می توان به فرآیند تولید افزودنی و اتم به اتم، دارا بودن ابعاد بزرگ، ابعاد دقیق سوراخ ها، قابلیت ایجاد سوراخ با ابعاد در حد میکرون، عدم وجود تنش، قابلیت ایجاد لبه های تیز و… اشاره نمود.

 

آبکاری فلزات بابایی، تجربه ای نو و موفق!

پوشش دهی فلزات بابایی یکی از معتبرترین مراکز انجام متنوع ترین روش آبکاری فلزات می باشد که مفتخر است با اخذ کمترین هزینه آبکاری فلزات، بهترین خدمات را ارائه می دهد. با اعتماد به پوشش فلزات بابایی مناسب ترین قیمت آبکاری فلزات، مرغوب ترین ها را هدیه بگیرید!

  • ۹۹/۰۲/۳۱
  • پوشش فلزات بابایی بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی