پوشش فلزات بابایی

آبکاری فلزات

پوشش فلزات بابایی

آبکاری فلزات

  • ۰
  • ۰

الکترولاک (kacquring-Electro)

الکترولاک (kacquring-Electro) که امروزه آن را الکتروفورتیک نیز می نامند، نقطه ای مشترک میان آبکاری و رنگ آمیزی شناخته شده است. فرآیند الکترولاک از دو مرحله تشکیل شده است که در طی آن ها ذرات دارای بار موجود در یک سوسپانسیون تحت تاثیر میدانی الکتریکی به طرف الکترود دارای بار مخالف متمایل شده و حرکت نموده و در مرحله بعد به شکل فیلمی متراکم بر روی الکترود ذکر شده رسوب می کنند. این روش که تکنیکی چند منظوره محسوب می شود، قابلیت استفاده برای هر جامد پودری تشکیل دهنده یک سوسپانسیون پایدار را دارا می باشد.

گفتنی است که در این روش در صورتی که سوسپانسیون پایدار مورد نیاز تشکیل گردد، محدودیت هایی که ذرات دیگر ایجاد می کنند، فاقد اهمیت می باشد. جالب است بدانید که روش الکترولاک برای ذرات دارای تمامی سایزها نظیر ذرات میکرو تا ذرات نانو قابل استفاده است. این روش را همچنین بدون در نظر گفتن شکل هندسی ذره ها در زمینه های مختلف و موارد گوناگونی همچون مولکول های پلیمری، نانو تیوب ها، نانو لوله ها، نانو میله ها و نانو صفحه ها مورد کاربرد قرار می گیرند.

فرآیند انجام روش الکترولاک چندان طولانی نبوده و به سادگی قابل انجام است. از آن جهت که این روش کم دردسر بوده و و تجهیزات زیادی نمی طلبد، هزینه استفاده از آن نسبت به سایر روش های موجود در صنعت آبکاری به صرفه تر می باشد. از دیگر نکات مثبت آبکاری الکترولاک  می توان به پوشش دهی یکنواخت ایجاد شده و قابلیت کنترل میزان ضخامت پوشش اشاره کرد.

الکترولاک (kacquring-Electro) اصطلاحی مورد استفاده در رابطه با طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی همچون الکترو پوشش، پوشش دهی الکتریکی کاتدی، پوشش دهی الکتریکی آندی و حتی نقاشی الکتروفورتیک می باشد. لازم به ذکر است که این روش را غالبا با هدف اعمال پوشش بر روی قطعاتی که رسانای الکتریکی می باشند، به کار می برند. عامل اصلی مشخص کننده شرایط واقعی در این تکنیک پوشش فلزات و تجهیزات به کار گرفته شده در انجام آن تابع مواد رسوب داده شده می باشد. این روش و علی الخصوص نوع آبی آن یکی از رایج ترین روش های آبکاری در زمینه تجاری محسوب می شود. اما این به معنای بی اهمیت بودن الکترولاک غیر آبی نیست. زیرا استفاده از این نوع الکتروفورتیک در زمینه هایی نظیر تولید قطعات الکترونیکی و ساخت روکش های سرامیکی بسیار حائز اهمیت است.

الکترولاک (kacquring-Electro)

الکترولاک (kacquring-Electro)

تکنولوژی انجام فرآیند الکترولاک

همان گونه که پیش تر اشاره شد، فرآیند الکترولاک (kacquring-Electro) با به کارگیری جریان الکتریسیته بین الکترودهایی که در حمام حاوی محلول وجود دارند، صورت می پذیرد.

کاربرد فرآیند الکترولاک (kacquring-Electro)

روش الکترولاک  (kacquring-Electroرا به صورت صنعتی به منظور اعمال پوشش بر روی سطح قطعات فلزی به کار می گیرند. این نوع پوشش ها را غالبا در زمینه هایی نظیر پوشاندن بدنه و قطعه های خودروها، تراکتورها، تجهیزات و ادوات سنگین، دنده سوئیچ برقی، وسایل فلزی، ظرف های نوشیدنی، بست ها و دیگر وسایل فلزی متنوع و متعدد مورد استفاده قرار می دهند. این روش را همچنین در ساخت دی اکسید تیتانیوم که در کاربردهای تصفیه آب استفاده می شود و نیز در تولید فیلم های ضخیم به کار می برند. استفاده از فرآیند الکترولاک  (kacquring-Electro) در ساخت پیل های سوختی اکسید جامد یکی دیگر از کاربردهای الکترولاک   است که موجب محبوبیت این روش در میان مردم شده است.

 روش های انجام فرآیند الکترولاک

به منظور انجام این فرآیند قطعه فلزی مور نظر را به آرامی درون محلول پوشش موجود در یک حمام فرو برده و سپس جریان مستقیم الکتریسیته از طریق الکترودهای موجود در حمام اعمال می گردد. لازم به ذکر است که پوشش دهی به روش الکترولاک (kacquring-Electro) غالبا با به کارگیری ولتاژهای مستقیم ۲۵ تا ۴۰۰ ولت قابل انجام است. جالب است بدانید که قطعه فلزی مورد نظر که قصد پوشش دهی آن را دارند، یکی از الکترودها محسوب شده و الکترودهای ضد را نیز به منظور تکمیل ساختار مدار مورد استفاده قرار می دهند.

پس از این که رسوب دارای ضخامت مناسب بر روی قطعه شکل گرفت، آن را با هدف از بین بردن تاثیر حمام شستشو داده و پس از آن یک عمل پخت نیز بر روی آن انجام می دهند.

الکترولاک (kacquring-Electro)

الکترولاک (kacquring-Electro)

مزایا و معایب

روکش های ایجاد شده در اثر به کارگیری فرآیند الکترولاک  ضخامتی چشمگیر داشته و بسیار یکنواخت و فاقد تخلخل می باشند. امکان پوشش دهی اجسامی با اشکال هندسی پیچیده در این روش فراهم بوده و تمام حفره های داخلی و خارجی پوشش دهی می گردند.

سرعت پوشش دهی در این روش در مقایسه با سایر روش های پوشش دهی بالا بوده و خلوص نسبتا زیادی دارا می باشد. این روش را در طیف بسیار وسیعی از مواد همچون فلزات، سرامیک ها و پلیمرها مورد استفاده قرار می دهند. ترکیب و ضخامت پوشش در این تکنیک کنترلی ساده داشته و غالبا به صورت اتوماتیک صورت می پذیرند. نیاز به نیروی انسانی کمتر در مقایسه با سایر روش ها از دیگر مزایای روش الکترولاک (kacquring-Electro) می باشد.

لازم به ذکر است محصولاتی که با استفاده از روش الکترولاک پوشش دهی شده اند، سازگاری بیشتری با محیط زیست از خود به نمایش گذاشته اند.

آبکاری فلزات -پوشش دهی فلزات

آبکاری فلزات

 

آبکاری فلزات بابایی، انتخابی قابل اعتماد!

پوشش دهی فلزات بابایی یکی از معتبرترین مراکز پوشش دهی فلزات می باشد که مفتخر است با اخذ مناسب ترین قیمت آبکاری فلزات، متنوع ترین و با کیفیت ترین روش آبکاری فلزات را به شما عزیزان ارائه دهد. اگر خواهان پرداخت کمترین هزینه آبکاری فلزات و دریافت مرغوب ترین خدمات هستید، پوشش فلزات بابایی بهترین گزینه برای شما است!

  • ۹۹/۰۲/۲۷
  • پوشش فلزات بابایی بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی