پوشش فلزات بابایی

آبکاری فلزات

پوشش فلزات بابایی

آبکاری فلزات

  • ۰
  • ۰

رنگ آمیزی الکتریکی (Electropainting) یکی از کاربردی ترین روش های پوشش فلزات است که اساس آن را جاذبه الکتریکی تشکیل می دهد. به عبارت دیگر در این نوع آبکاری رنگ و یا پوشش مورد نظر با استفاده از نیروی مغناطیسی به سطح قطعه فلزی موجود اتصال پیدا می کند. سطوحی که قصد رنگ آمیزی الکتریکی آن ها را داریم، دارای بار منفی هستند. این در حالی است که بار رنگ مورد استفاده مثبت می باشد. به هنگام اسپری نمودن رنگ بر روی سطح قطعه فلزی مورد نظر، ایجاد نیروی کشسانی میان بارهای مثبت و منفی زمینه اتصال آهنربا مانند رنگ و قطعه و ایجاد پوشش را فراهم می نماید.

به کارگیری روش رنگ آمیزی الکتریکی باعث ایجاد پیوندی قوی و دارای اثرات پیچیده می گردد. به این معنی که با استفاده از این فرآیند می توان نقاط سختی که امکان آبکاری و پوشش دهی آنان با سایر روش های پوشش فلزات میسر نیست، رنگ آمیزی نمود. اتصال رنگ به قطعات دارای اشکال هندسی پیچیده با کیفیت عالی و براقیت چشمگیر یکی از مهم ترین مزیت های این روش می باشد.

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که رنگ آمیزی الکتریکی را به منظور پوشش دهی چه سطوحی می توان مورد استفاده قرار داد؟

جالب است بدانید که استفاده از روش رنگ آمیزی الکتریکی برای هر نوع فلزکاری داخلی و یا خارجی که در زمینه معماری مورد استفاده قرار می گیرد، امکان پذیر است. استفاده از این نوع پوشش دهی غالبا در زمینه هایی نظیر سایبان های ورودی فلزی، راه پله های دارای ستون و نرده و کابینت های بایگانی رایج می باشد.

رنگ آمیزی الکتریکی (Electropainting)

رنگ آمیزی الکتریکی (Electropainting)

روش های انجام فرآیند رنگ آمیزی الکتریکی

همان گونه که پیش تر اشاره کردیم، رنگ آمیزی الکتریکی یکی از روش های پوشش دهی فلزات گوناگون با به کارگیری رنگ های آلی می باشد. بدین منظور جریان برق را با هدف رسوب دادن رنگ مورد نظر بر روی سطح قطعه فلزی موجود به کار می گیرند. اصلی ترین مبنای رنگ آمیزی الکتریکی رابطه میان بارهای مخالف و ناهمنام است. بر اساس این اصل مهم در طی انجام فرآیند ذرات دارای بارهای ناهمنام به سوی یکدیگر جذب می شوند.

در روش رنگ آمیزی الکتریکی قطعه فلزی مورد نظر را درون مخزن رنگ دارای بار مخالف قطعه غوطه ور ساخته و سپس جریانی الکتریکی و مستقیم به آن وصل می کنیم. جریان الکتریکی زمینه ای را فراهم می سازد که ذرات رنگ و ذرات موجود در سطح قطعه به دلیل دارا بودن بارهای مخالف جذب یکدیگر شده و بدین ترتیب رنگ موجود بر روی قطعه مورد نظر رسوب کند. گفتنی است که امکان رسوب گذاری رنگ در تمامی قسمت های فلز که عایق الکتریکی نیست، نفوذ نموده و لایه ای یک دست با ضخامت یکنواخت ایجاد می کند.

لازم به ذکر است که مخزن رنگ مورد استفاده در این روش رایج در صنعت آبکاری حاوی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آب دیونیزه و بین ۱۰ تا ۲۰ درصد رنگ می باشد. جالب است بدانید که ذرات آب در این نوع پوشش دهی وظیفه حمل ذرات رنگ را عهده دار هستند. رنگ مورد استفاده در این روش شامل رزین و رنگدانه ها است. رزین های موجود در این رنگ ها اصلی ترین رکن لایه های رنگ ایجاد شده نهایی بر روی سطح فلز هستند که زمینه افزایش چشمگیر مقاومت این قطعات در برابر شرایطی نظیر خوردگی و زنگ زدگی را مهیا ساخته و استحکام و ماندگاری آن را افزایش می دهند.

تکنولوژی انجام رنگ آمیزی الکتریکی

بنابر آن چه تا به این جا مورد بحث قرار گرفت، این روش رنگ آمیزی با به کارگیری جریان برق و ایجاد شرایط جذب میان بارهای ناهمنام قابل انجام می باشد.

کاربرد رنگ آمیزی الکتریکی

رنگ آمیزی الکتریکی یکی از پر طرفدارترین روش آبکاری فلزات است که در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مهم ترین کاربردهای این روش می توان به کاربرد آن در ساخت یخچال فریزر، ماشین های لباسشویی، مبلمان های فلزی و صنایع خودروسازی اشاره نمود.

کاربرد رنگ آمیزی الکتریکی

کاربرد رنگ آمیزی الکتریکی

مزایا و معایب

موثر بودن هزینه آبکاری فلزات با انجام این روش یکی از مهم ترین مزایای آن می باشد. افزایش طول عمر قطعه مورد نظر و افزایش مقاومت آن در برابر خورده شدن و زنگ زدن از دیگر مزایای این رنگ آمیزی است. این روش علاوه بر این که موجب ایجاد لایه ای ضخیم بر سطح مورد نظر می گردد، زمینه پوشش دهی نقاط سخت را نیز مهیا می کند.

ایجاد ظاهر زیبا در اثر این نوع رنگ آمیزی یکی دیگر از فوایدی ست که موجب رواج استفاده از این روش شده است. ایجاد سطحی براق و درخشان باعث خلق زیبایی چشمگیری در قطعات می گردد. افزایش مقاومت و دوام، سازگاری با محیط زیست، سریع بودن، فاقد آلودگی بودن، فاقد محدودیت اندازه بودن و… مهم ترین مزایای این نوع رنگ آمیزی می باشد.

عدم امکان تغییر رنگ، هزینه های بالای سرمایه گذاری و نیاز به افراد متخصص و ماهر به منظور انجام فرآیند از جمله مهم ترین معایب روش فوق الذکر هستند.

پوشش دهی فلزات بابایی، لذت یکنواخی پوششی نو!

آبکاری فلزات بابایی یک از معتبرترین مراکز آبکاری می باشد که با دارا بودن سابقه ای درخشان و برخورداری از مواد اولیه مرغوب و پرسنل مجرب مفتخر است با اخذ کمترین قیمت آبکاری فلزات، بهترین خدمات آبکاری را به شما مشتریان عزیز ارائه دهد. پوشش فلزات بابایی، پیشنهاد ما به شما!

  • ۹۹/۰۲/۲۷
  • پوشش فلزات بابایی بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی